Stacja kolejowa Łuków jest istotnym punktem transportowym usytuowanym w mieście Łuków, które leży w malowniczym województwie lubelskim w Polsce. Ten dworzec kolejowy, według klasyfikacji Polskich Kolei Państwowych, zaliczany jest do kategorii dworca regionalnego.
Znajduje się on przy ulicy Dworcowej 1, co sprawia, że jest łatwo dostępny dla pasażerów. Co więcej, obiekt ten usytuowany jest w odległości około 2 kilometrów od centrum miasta, co pozwala na sprawne połączenie z innymi środkami transportu oraz dogodny dojazd dla podróżnych.
Ruch pasażerski
W tej sekcji zaprezentowane zostaną informacje dotyczące ruchu pasażerskiego w Łukowie, na stacji kolejowej. Analiza poniższych danych pozwoli na zobrazowanie liczby pasażerów oraz rocznej wymiany, co jest istotne dla zrozumienia znaczenia tej lokalizacji w kontekście transportu kolejowego.
Rok | Roczna wymiana | Pasażerowie na dobę | Lokalizacja w Polsce |
---|---|---|---|
2017 | 1 020 000 | 2 800 | 89 |
2018 | 1 130 000 | 3 100 | brak |
2019 | 949 000 | 2 600 | brak |
2020 | 586 000 | 1 600 | 98 |
2021 | 1 020 000 | 2 800 | 71 |
2022 | brak | 3 300 | brak |
Historia stacji
W 1862 roku zainicjowano prace nad stworzeniem kolei żelaznej łączącej Warszawę z Bugiem. W dniu 21 października 1864 roku przyznano koncesję na budowę kolei, nazwanej później Warszawsko-Terespolską. Inżynier Tadeusz Chrzanowski pełnił funkcję głównego projektanta oraz dyrektora technicznego tego przedsięwzięcia. Kolej Warszawa – Terespol została otwarta 18 września 1867 roku, chociaż odcinek Siedlce – Łuków rozpoczął działalność przypuszczalnie w zimie 1866/1867.
3 lutego 1873 roku podjęto decyzję o budowie kolejnej linii kolejowej, która miała przebiegać przez Łuków i łączyć twierdzę w Dęblinie z twierdzą w Brześciu. Cały projekt zakończono w roku 1880, a w 1898 roku zrealizowano linię z Łukowa do Lublina. Naczelnym dyrektorem robót był wówczas inżynier Aleksander Gołębiewski. Fakt, że na przełomie XIX i XX wieku istniały trzy kluczowe połączenia z głównymi węzłami kolejowymi, znacząco podniósł prestiż miasta.
Po II wojnie światowej zrealizowano czwartą linię, która łączyła Łuków ze Skierniewicami. Oddano ją do użytku w 1959 roku. W 1978 roku zakończyła się elektryfikacja trasy Siedlce – Łuków, a w roku następnym zrealizowano elektryfikację trasy Łuków – Biała Podlaska.
W czasie trwania II wojny światowej, kolejarze z Łukowa aktywnie uczestniczyli w ruchu oporu. W rejonie stacji miały miejsce akcje dywersyjne prowadzone przeciwko niemieckim okupantom. W 1974 roku nieopodal dworca odsłonięto pomnik upamiętniający kolejarzy, którzy walczyli z hitlerowskim najeźdźcą.
W 2016 roku zakończono prace modernizacyjne stacji, w ramach których powstały m.in. dwa nowe perony dwukrawędziowe, wyposażone w wiaty. W tym czasie zlikwidowano perony przylegające do budynku dworcowego, odnowiono istniejącą kładkę nad torami oraz wybudowano windy. Przebudowany został również układ torów części towarowej.
Budynek dworca
Dworzec w Łukowie, będący istotnym elementem komunikacyjnym, został zbudowany równocześnie z pracami nad koleją Warszawsko-Terespolską, w latach 1866–1867. Powstały budynek wyróżniał się dużą przestronnością, co umożliwiało jego efektywne wykorzystywanie w miarę rosnącego ruchu w nowopowstałym węźle kolejowym. Był to budynek murowany, składający się z dwóch kondygnacji; wyższa z nich była przeznaczona na mieszkania dla pracowników kolei. Warto zaznaczyć, że pierwotny wygląd obiektu różnił się znacznie od tego, który możemy podziwiać dzisiaj. Wokół dworca urządzono przestronny, wybrukowany plac.
W związku z jego znaczeniem militarnym, podczas I wojny światowej, budynek uległ poważnym (choć nie całkowitym) zniszczeniom. Na pewien czas jego funkcję przejął niewielki obiekt obok, w którym początkowo urządzono magazyn bagażowy. Po odzyskaniu niepodległości przez Polskę, rozpoczęto prace nad odbudową stacji, która zyskała obecny kształt, nawiązując do klasycznego stylu architektonicznego. Wnętrze nowego gmachu zostało dostosowane do potrzeb pasażerów, zlokalizowano tu kasy, biura oraz dwa bufety – jeden o wyższym standardzie, a drugi bardziej oszczędny oraz skromny.
We wrześniu 1939 roku okolice dworca były obiektem intensywnych bombardowań przez niemieckie lotnictwo, jednak sama konstrukcja nie doznała większych szkód. Po zakończeniu II wojny światowej, w roku 1945, nasz obiekt przeszedł remont. W roku 1960 wydarzył się tragiczny wypadek, kiedy to parowóz ciągnący dziewięć wagonów pasażerskich, przyjeżdżający z Dęblina, wjechał na bocznicę, niszcząc kozioł na końcu toru oraz uszkadzając peron. Mimo poważnych zniszczeń nikt nie zginął, ani nie doznał poważnych obrażeń. Dwa lata później, w 1962 roku, przeprowadzono generalną modernizację, obejmującą zmianę wystroju wnętrza dworca.
Chociaż stacja przyjmuje pociągi dalekobieżne i spełnia rolę węzłową, nie ma na niej tradycyjnej kasy biletowej. Pasażerowie mogą korzystać jedynie z automatu biletowego, który obsługuje Koleje Mazowieckie, a także automatu biletowego PKP Intercity, które kończą tutaj swoje trasy.
27 grudnia 2022 roku PKP SA zawarło umowę z Łukowskim Ośrodkiem Kultury dotycząca wynajęcia przestrzeni po planowanej przebudowie budynku dworcowego. W nowym projekcie przewidziano m.in. utworzenie sali widowiskowej na 300 osób wraz z zapleczem, a także modernizację najbliższych okolic, co z pewnością pozytywnie wpłynie na lokalną społeczność oraz odwiedzających to miejsce.
Dojazd do stacji
W bezpośrednim sąsiedztwie stacji kolejowej, znajduje się rozległy węzeł komunikacyjny, który ułatwia podróżnym dotarcie do wielu lokalizacji. Na wylocie skrzyżowania Alej Kościuszki z ul. Konarskiego oraz Dworcową, można znaleźć przystanki autobusów miejskiej komunikacji. Dzięki temu, można w łatwy sposób dojechać między innymi do centrum miasta oraz na Osiedle Sienkiewicza.
Od 3 stycznia 2022 roku uruchomione zostały nowe połączenia, które obejmują także przystanki w kierunku Farfak i Łapiguz. Warto zaznaczyć, że w sezonie letnim możliwy jest również dojazd do popularnego miejsca wypoczynku, jakim jest Zalew Zimna Woda.
Przed dworcem kolejowym zlokalizowany jest również przystanek komunikacji lokalnej PKS, z którego wyruszają autobusy w kierunku Nowej Gręzówki. Co ważne, naprzeciwko dworca zatrzymują się również autobusy, które realizują kursy z dalekobieżnego dworca PKS, zlokalizowanego około 1,5 km na południe od stacji, w samym centrum miasta. Autobusy te kierują się w stronę Krynki, co jeszcze bardziej ułatwia komunikację w regionie.
Oceń: Łuków (stacja kolejowa)